søndag, oktober 15, 2006

South Island Trip - dag 3

Kaikoura - Motueka

Vaakna 6.15 av en av lederne som hamra paa glassdoera til hytta vaar, han gav seg faen ikke foer jeg (ja, jeg var foerst oppe!) gikk og dro gardinene til side. Han kan vaere glad det var glass mellom oss, for jeg hadde mord paa hjernen. Jeg, Jaana og Silje sto opp for aa gjoere oss klare til aa svoemme med delfiner, mens Gunnhild (heldiggrisen!) kunne rulle over paa andre sida og sove en god time til. Klokka 7 hadde vi spist frokost og pakka alle sakene vaare ut i bussen (merk: jeg har fremdeles ikke brukt ordet vaaken).

Bussturer kan drive de fleste til vanvidd. I dag: Teletubbiene! Moritz og en eller anna soeramerikaner (er dette Jerry?)

Paa delfinsenteret fikk vi utdelt vaatdrakter (morsomt!), skifta og fikk ei kort briefing om sikkerhet paa baaten og i vannet. Vi tok buss ned til baatene og ble fordelt paa 2 baater. Det var graavaer mens vi kjoerte utover, og vi ble advart om at vi kanskje maatte snu og dra tilbake. Paa baaten tok vi paa oss svoemmefoettene (flapp flapp!) og fikk kort innfoering i bruk av snorkel ("Ikke snu snorkelen opp-ned. Man kan ikke puste i vann."). Plutselig ropte de fra oppe ved roret om at vi skulle gjoere oss klare til aa klatre ut i vannet, og omtrent 1 min 34 sekunder seinere bestemte de seg for aa snu og kjoere inn til land, for vaeret var for daarlig. Kanksje vi skulle ha vaert kjempeskuffa og sure paa mannskapet, men vi hadde jo hatt det kjempefint! Og dessuten fikk vi fremdeles sjokoladekjeks og kakao fra termos! De kjoerte baatene opp paa baatvogner i vannet og trakk dem opp paa land med traktor, til stor underholdning for meg og Silje. Skuffelsen ble litt stoerre da vi fant ut at AFSerne paa den andre baaten hadde sett delfinene, og at til og med de som ble igjen i leiren hadde sett delfiner paa stranda.

Meg og Silje med kakao ombord paa en baat som er paa land. Sjekk ut de kule vaatdraktene!

Etter noen minutter paa bussen stoppa vi for aa ta bilde av noen late seler som laa og sov i gresset ved strandkanten. 20 minutter seinere stoppa vi igjen og labba avsted opp til en liten foss, der vi - overraskende nok - tok bilder igjen. Var veldig fint, men hadde vaert enda litt finere hvis det ikke hadde regna (kan egentlig brukes om de fleste steder i New Zealand).

Moritz (Tyskland), Daria (Italia) og meg

Resten av dagen ble hovedsaklig tilbrakt paa bussen, med unntak av dopauser (hvorfor i helsike bruker alle soeramerikanske jenter en halvtime paa do naar det staar 25 i koe etter dem?) og spisepauser (hvor i helsike finner man noe aa spise i denne.. eh, kaller de dette en by?). Kan konstatere at en bitteliten kafe i Blenheim (les: Gokk) har de beste sjokoladekjeksene jeg noen gang har smakt. Vel fremme i Motueka, der vi skulle bo over natta, flytta vi igjen alle sakene vaare inn i smaa hytter (jeg delte omtrent 8 kvadratmeter med Silje og Jaana) og gjorde oss klare til middag. "Barbie for tea, mate!" Igjen.
Paul og Gunnhild. Norske nordmenn fra Norge. Komplett med HH-regnjakke. Gaar det an aa se norskere ut enn dette?