fredag, september 15, 2006

Endelig er eksamen over...

.. eller nesten. Ei hel uke i 3. termin var satt av til "school exams", noe liksomeksamenaktig, litt i retning tentamen. De ekte eksamenene, "externals" eller NZQA, finner sted etter at skolen har slutta, i maanedsskiftet november/desember. Disse teller for hele karakteren, for det er ikke standpunktkarakterer her. Siden det eneste jeg faar ut av aa ta disse eksamenene er et papir som forteller meg at jeg har bestaatt dem (som jeg videre ikke kan bruke til noe som helst, tror ikke det egner seg som dopapir heller), velger jeg heller noen uker ferie (og forhaapentligvis finvaer). Resultatene fra skoleeksamen teller ikke for noe som helst. (Bortsett fra hvis man ikke kan moete opp til externalen, for da faar man karakteren fra skoleeksamen istedet.)

Vurderingssytemet (NCEA) er basert paa "credits", noen slags poeng, som man kan oppnaa paa nivaa 1, 2 og 3 i aar 11, 12 og 13. Alle fagene er inndelt i emner ("papers"), og i hvert emne kan man oppnaa et visst antall credits, for eksempel 3 eller 5. Karakterene her er bare "not achieved"(altsaa stryk), "achieved", "achieved wtih merit" og "achieved with exellence". Man maa ha 50% for achieved, og hvis man staar i et emne faar man alle poengene, samme hva karakteren er. For aa oppnaa NCEA level 3 certificate (aar 13) maa man ha minst 80 credits (hjelper ikke hvor mange fler man har), og universitetene ser bare paa resultatet paa de 80 hoeyeste. (Man kan altsaa gjoere det raevva i ett fag uten at det gjoer noe!)

Eksamen er ganske forskjellig, for aa si det saann. Jeg foretrekker absolutt det norske systemet (men det er nok bare meg) med 5-timers skriftligeksamen og i andre tilfeller muntligeksamen. Her er det bare skriftlig, i alle fag, og eksamen varer i tre timer. Man faar ikke ta med mat eller drikke inn (nordmann + 17 grader - vann i tre timer = ikke bra), man maa ta med skrivesaker i en gjennomsiktig plastpose, man maa sitte hele tida ut, og det er ingen dopauser. Samme hvor mange papers man bestemmer seg for aa svare paa i hvert fag, maa man sitte der i 3 timer.

Musikk var greit, ett harmoniemne og en "compare and contrast"-stil. Kjemi og matte var greit, 3 emner paa hver og ganske passende mengde tid. Tysk var ..tja, resultatet reflekterer arbeidsinnsatsen, men jeg fikk lira av meg en stil om ekteskapets rolle i det moderne samfunnet. Lyttedelen hadde vaert ganske mye enklere hvis det ikke hadde vaert en dust med borremaskin i naborommet. Engelsk var forferdelig. Hater faget i utgangspunktet, de fleste velger det bort sisteaaret, og en god del av de som tar det stryker allikevel. Det er visstnok forventa at vi i loepet av 3 timer skal lire av oss 3 stiler (i streng stilform og med massevis av sitater) og svare paa et emne med "unfamiliar texts". Jeg presterte aa gjoere unna to stiler og halve tolkningsoppgaven, og det var mer enn de fleste i klassen min. Jeg stroeyk i den ene stilen (ikke nok sitater), men klarte saavidt aa staa i stilen om Hamlet og den halvferdige tolkninga.

Ganske interessant opplevelse, men jeg er utrolig glad for at den er over. Mens resten av skolen stresser i veg mot de ekte eksamenene, vandrer jeg paa latskapens landeveg. Og trives utrolig godt med det!