tirsdag, desember 26, 2006

Nesten hjemme igjen

Naa har jeg, inkludert i dag, 5 dager igjen her i New Zealand, og det driver meg langsomt til vanvidd. Samme hvor mye jeg gleder meg til aa se familien og vennene mine igjen, foeles det helt unaturlig aa maatte forlate livet mitt her. Dette er en helt vanlig tirsdags morgen i sommerferien - Sto opp naar jeg foelte for det, drakk en kopp te og spiste to stykker toast med syltetoey, sitter naa foran pcen i pysjamasshortsene mine og lurer paa hva som kommer til aa skje videre. Aner ikke hvordan jeg skal takle aa maatte gaa med tunge, ekle sko igjen. For et par dager siden var det kaldt og regn ute, og jeg gikk og froes i sandaler fordi jeg ikke haelte aa ta paa meg sokker. Det der skal bli ganske rart...

Saa hva har hendt siden sist?

*Har vaert paa avslutningsleir for AFS. Vi bodde tre netter paa en marae (tradisjonell maori-plass) der vi sov paa madrasser som laa tett i tett paa golvet, og vi dro paa dagstur opp til Cape Reinga, som er det nest nordligste punktet paa Nordoeya (North Cape er litt lenger nord, men ikke like fint).

*Har vaert paa fjelltur med vertsforeldrene mine. Vi gikk tur ved sida av Mt Taranaki (eller Mt Egmont, samma fjellet), som ligger ved byen New Plymouth paa vestkysten av Nordoeya (den lille kulebiten som stikker ut lengst mot vest). Mt Taranaki er et utrolig vakkert fjell, helt kjegleforma med snoe paa toppen, slike som man tegner paa barneskolen. Vi hadde en kjempefin 3-dagers tur, der det (mot alle odds) ikke regna i det hele tatt.

*Har tatt i snoe! For foerste gang her i landet! Hoeres sikkert ganske utrolig ut, men jeg har ikke vaert i kontakt med snoe foer naa. Etter fjellturen tok mum meg med til Mt Ruapehu, en aktiv vulkan som er et kjempeflott skiomraade vinterstid, men naa om sommeren bare har noen smaa flekker snoe igjen. Absurd!

*Opplevde at venner fra skolen arrangerte farvelfest for meg. Har slitt en god del sosialt paa skolen, hadde det ikke bra foer siste par maanedene, saa det var egentlig helt utrolig. Da ei av jentene sa at de hadde arrangert festen for meg, begynte jeg aa graate, for jeg var saa utrolig glad. Tror aldri jeg har vaert saa lykkelig som den kvelden.

*Trodde jeg hadde mista/blitt frastjaalet kameraet mitt, og gikk gjennom hele panikk-/sorgprosessen, for saa aa finne det nederst i ei skuffe paa rommet mitt, under noe og inni noe anna. Dette har faatt meg til aa innse at jeg egentlig boer rydde rommet mitt, noe jeg har planer om aa gjoere seinere i dag.

*Har blitt 18! Jeg er naa 18 aar og 2 dager gammel, og det foeles egentlig ganske rart. Familien tok meg med ut til hytta og vi overnatta der, for det er en av favorittplassene mine her nede. Fikk masse fine gaver som jeg er kjempeglad for!

*Har overlevd ei jul som baade var relativt kristen og om sommeren, saa det var litt rart. Foeles fremdeles ikke som jul i det hele tatt, men det gaar greit, for det sparer meg bare for aa faa hjemlengsel.

*Har sagt farvel til alt for mange folk, spesielt AFSere. Mange av de andre er ganske hysteriske, sender meldinger og griner siste gang de moeter folk og greier, men jeg orker ikke noe av det der, saa jeg bare klemmer folk og sier "but hey, we're gonna see eachother again, eh?", noe som stemmer for noen av dem, og ikke for andre. Missin ya all heaps, guys!

Eh... det var vel mer eller mindre alt. Ganske mye, egentlig. Gruer meg noe utrolig til aa staa paa flyplassen og maatte si farvel til familien min. Jeg er ihvertfall heldig nok til aa ha to gode venner paa flyet, saa det hjelper noe utrolig. Maa begynne aa pakke tingene mine i dag, noe som er utrolig vanskelig, spesielt foelelsesmessig. Trodde det var vanskelig aa pakke da jeg skulle dra hit, men ingenting slaar dette. Det er utrolig vanskelig aa pakke livet sitt ned i en koffert...

Kan hende det kommer noen bilder og andre greier foer jeg drar, men toer ikke garantere det.
=)

3 Comments:

At 12:18 p.m., Anonymous Anonym said...

Vel blÄst!
Og du skal tilbake, veit du.

 
At 6:05 a.m., Blogger Unknown said...

Stakkars lille Ragnhild!!!!

 
At 7:22 p.m., Blogger Kiwi-88 said...

Takk for sympatien...

 

Legg inn en kommentar

<< Home