søndag, november 26, 2006

Santa Parade ++(+++..)

Heisann hoppsann folkens! Sitter her paa en soendag kveld og nyter det faktum at jeg ikke trenger aa staa opp 7 i morra tidlig (ferie!). Har tv-stua (med pc og musikk) for meg selv, og nyter privilegiet i pysjamasshorts, briller og Skydive Taupo-topp samt en kopp glovarm te. Jepp, jeg er litt miljoeskada. Lillesoester Josie har kjemieksamen i morgen ettermiddag, fra 1 til 4, saa hun holder paa aa legge seg. Beundrer virkelig studieevnene hennes, for hun har jobba fram mot eksamen i tilnaerma ett strekk siste maaneden. Som musikklinjeelev (ikke ta dette ille opp!) og uten soesken paa min egen alder er jeg liksom ikke vant til at folk gjoer lekser rundt meg. Ok, det har kanskje noe med det norske skolesystemet aa gjoere ogsaa, for her til lands er det faktisk vanlig at folk gjoer leksene sine...

Har akkurat vaert paa lokallagsmoete i AFS, og siden jeg har for vane aa ringe mamma og pappa etter disse moetene (for da er jeg alltid i kjempehumoer og vil spre litt gode vibber mellom kontinentene) har jeg proevd aa ringe dem. Dessverre har jeg et skikkelig teit telefonkort med alt for mange kunder som ringer fra New Zealand paa soendagskveldene, saa jeg har begynt aa faa problemer paa denne tida. Teite ringekortet lar meg taste inn den lange koden min og ber meg taste nummeret jeg vil ringe , informerer meg videre om at "your account balance is 9 dollars and 48.75 cent" "this call will cost you 2.81 cent" "including GST, connection fee applies" liten pause "you have 341 minutes to make this call", litt lengre pause, "sorry, the number you wish to call is temporarily unavailable", og starter her paa nytt med aa be meg taste nummeret. Ja, jeg har vaert gjennom dette skremmende mange ganger naa... Irriterende som f.., saerlig naar man har bestemt seg for aa ringe hjem til Norge, og saa funker det bare ikke. Knurr... Tja, nok om det. Ville bare nevne det, liksom. And now to something completely different:

I dag deltok jeg i the Farmers Santa Parade, den stoerste paraden i den soerlige halvkule. Paraden starta i 1934, og har naa rundt 4 000 deltagere og 250 000 tilskuere. Vi fikk alle tildelt kostymer og var delt opp i forskjellige grupper, noen korps, noen gupper med f.eks. drillere, andre av oss var enten paa eller tilhoerende vogner, og alle hadde vi forskjellige tema. AFS deltar hvert aar, og i aar var vi ei stor samling forskjellige leker fra et lekerom. Jeg var i ei lita Alice-i-eventyrland-gruppe, og vi hadde blant anna Alice (Lilly fra Paraguay), den hvite kaninen (Paul i hvit kanindrakt, stor publikumsavoritt), Tweedledum og Tweedledee (Tara fra Alaska og Dae fra Brasil) og tre kort fra en kortstokk (meg, Gun fra Thailand og vertssoestra hans). Vi kortene skulle egentlig bli kommandert rundt av hjerter dronning, men han (ja, han. De liker aa kle gutter i kjole) var visst borte eller noe, saa vi fikk loepe rundt paa egen haand. Men hva gjoer kort egentlig? Vi endte opp med aa hoppe rundt og vinke til smaaungene, danse litt sammen og saann innimellom rope "shuffle time!" og loepe rundt og stokke oss sammen. Joda, god unnskyldning for aa vaere barnslig =) Blant de andre AFSerne var det ogsaa musefangeren fra Bremen (Rita fra Portugal) med to smaa mus (vertslillesoester og ei venninne), Askepott (Bichette fra Frankrike) med stemora og stesoestrene sine (deriblant Moritz fra Tyskland), to gutter paa tandemsykkel, en tulling ifoert fly med seler og styrhjelm (Kiki fra Japan), 6 trekkoppdukker (Poon fra Thailand, Sophia fra Sverige og en haug andre jeg ikke husker akkurat naa) osv osv.. Morsomt!

Etterpaa dro en haug av oss paa Starbucks (vanedannenede!), og ca kvart over fem tok jeg bussen hjem sammen med Paul og Finn (Faeroeyene). Vi spiste middag og dessert her (vertsfamilien min elsker middagsgjester!) og dro paa lokallagsmoete klokka 7. Dette var det nest siste moetet vaart foer vi drar hjem, litt trist egentlig. Kommer til aa savne det noe saa utrolig. Utrolig morsomt aa kunne fornaerme den danske fyren paa dansk (Ok, det er bare for moro skyld, ikke noe vondt ment. Jeg liker dansker!) og laere bort "random" norske ting til Tara. Hun har en tendens til aa sende meg medlinger med "hey kjaere! Jeg elsker fisk! How u doin? Soett!" osv. =)

Naa har klokka passert 11, og jeg nyter tanken paa at jeg fremdeles har sommerferie i morgen og. Har planer om aa lage middag til vertsfamilien min i morgen, saa dette kan jo bli interessant... Fiskekaker, kanksje? Eller kjoettkaker? Tja, med brunsauserfaringene mine her i huset ("oh my God, I've actually got like no idea whatsoever what to do here! Ehum... eerr... can you ignore if I swear in Norwegian right now?") kan jo det bli interessant... (Naar skal jeg forresten slutte med disse parantesene?) Men serioest; naar man har laga boller, fiskegrateng og et forsoek paa lapskaus, hva anna er det egentlig som er skikkelig "norsk mat"? Saann hvis man unngaar typen smalahove og flatbroed. Frossen groennsakblanding og Grandiosa med Idun tomatketsjup er liksom ikke tingen, heller. Risengrynsgroet? Har ikke TORO Risgoret paa pose her.. Kan vel greie aa skaffe noe rundkorna ris av et eller anna slag, men jeg er litt skeptisk til aa proeve meg fram uten aa vite at det ikke blir total katastrofe. Men med risgroet kunne jeg ha laga riskrem ogsaa. (Kom forresten paa at Breonna fra Malaysia fortalte at de spiser risgroet hver dag i Malaysia, men kokt til groet med vann, ikke melk. De bruker nesten ikke melk der, hun maatte venne seg paa ost da hun kom hit. Ganske rar sammenheng, ikke sant?) Foeler at jeg boer proeve aa lage roemmegroet, men det er vanskelig aa faa tak i nok roemme paa en gang (her har de beger paa 1 dl), og dessuten tar ikke vertsmamma konseptet "groet til middag" helt paa alvor. Roemmegroet til lunsj? Kan vel proeve... =)

Oki, naa har jeg prata meg vekk igjen, unnskyld for det. Er bare saa mye som foregaar. I morgen kveld blir det vel en mindre begivenhetsrik post om klesvask og rydding av rom, tror jeg. Og forresten: Takk til storesoester som har sendt meg jule-/bursdagspakke! Mum har allerede gjemt den paa et hemmelig sted fram til julaften=) Eller 1. juledag, kanskje, blir litt rart, det der. Og takk igjen til Ole, som har sendt meg en himmelsk haerskare med bilder fra klassefest i gamlelandet! Litt saann "har lyst til aa vaere der jeg og!"-foelelse akkurat da, ja...

Her er forresten et bilde av meg som gaar inn til landing, bare for Mari si skyld. Er dette bevis nok, eller tror du meg ikke foer du ser dvden? Og ja, den teite kjeledressen er litt vel kort i beina... Kult?

1 Comments:

At 2:15 a.m., Anonymous Anonym said...

Tja, det KAN jo se ut som deg dette da. Men helt overbevis blir jeg nok ikke før jeg ser dvd'n nei...

Syns ellers det er fjompete at du tør å gjøre ting som jeg ikke tør!!! Får meg til å føle meg gammal ;)

 

Legg inn en kommentar

<< Home