fredag, desember 01, 2006

Nok en fredag ettermiddag...

Mye aa skrive om? Egentlig ikke. Jeg har fremdeles sommerferie, selv om sommeren ikke helt har satt inn ennaa. Tirsdag besoekte jeg Paul, maatte ta bussen til byen og ferge derfra. Foerste gangen alene paa ferge her til lands, fraktisk. Fergene her er smaa katamaraner som bare tar passasjerer. Vi gjorde egentlig ikke saa mye, men vi lagde banankake av banankakemix i pose og en banan, bare fordi vi syntes banankake skal ha banan i seg. God kake. Onsdag dro jeg paa kjoepesenteret sammen med Miranda fra skolen for aa kjoepe meg ei ny dongeribukse, i og med at jeg ikke helt passer inn i de gamle lenger (AFS = another fat student). Teite klesindustrien her nede tar visstnok bare inn bukser som er 33 tommer i beina, noe som ikke akkurat funker saa godt naar beina mine er over 34 tommer lange. Fant omsider en spesialmodell som hadde ekstra lange bein, saa naa har jeg dongeribukse igjen! (Man blir en smule desperat etter nesten 2 maaneder i joggebuske og shorts...) Etterpaa dro vi hjem til Miranda ei stund, og saa kom ei anna jente fra gruppa vaar paa doera og spurte om vi ville vaere med ned paa en kafe, for tre av dem var akkurat ferdige med eksamenene sine. Koselig!

I dag tror jeg vaeret har PMS. Serioest. Vaeret i Auckland er alltid utilregnelig, men noen dager er verre enn andre. Var halvt ihjelfrossen da jeg vaakna, laa og hutra under dyna foer jeg sto opp. Paa kjoekkenet fant jeg lillesoester Josie som satt og retta haaret ifoert miniskjoert og singlet, for fem minutter seinere hadde det visst vaert glovarmt ute. En time seinere hoelja det ned ute, ekte subtropisk regn der man blir gjennomblaut etter 4 sekunder. Rundt 12 gikk jeg og Josie ned til noen butikker, for hun skulle proeve aa finne en kjole i en bruktbutikk, og da var det et tjukt lag morke skyer over oss. Litt seinere, da Josie gikk paa bussen til byen og jeg begynte aa gaa hjem, var det bare noen faa, hvite skyer igjen paa den blaa himmelen, og akkurat da sola titta fram begynte det aa regne! Kombinasjonen av nesten skyfri himmel, steikende sol og regn oppleves som helt absurd. Har lest UV-straalingsvarselet i avisa i dag (ganske relevant, faktisk), og paa en skala fra 1-11+ er det i dag satt til 11+, med kommentaren "reschedule all outdoor activities to early morning or late night". Kanskje de har et lite poeng der, for jeg gikk ut i hagen i sted, og det foeles som det er ca 30 grader og litt vind der ute, selv om temperaturen faktisk er 12 grader og det er litt overskya. Sjukt vaer.

Og kjoettkaker gikk kjempebra! Vel, de var smaa og saa rare ut og datt i smaabiter hele tida, men de smakte som helt greie kjoettkaker. (Ikke like gode som mamma sine, da...) Og brunsausen ble baade brun og nok, og jeg presterte til og med aa lage kaalstuing helt selv! Kanskje det er haap for meg og her i livet? =)