søndag, november 26, 2006

Noen bilder fra byen min

Reklameplakat som pryder et bygg nede i Auckland sentrum.
One Tree Hill, for tida "No Tree Hill". One Tree Hill har i aarevis vaert et landemerke med et stort tre paa toppen, men for et par aar sida bestemte en maori seg for aa hogge det ned som protest mot at treet ikke var en type som er naturlig i New Zealand, men innfoert fra Europa. Det er en paagaaende diskusjon om aa plante et nytt tre, men det kan ta en god del tid enda. Saa ikke noe tre. Men han fyren hadde jo et poeng da!
Ganske forblaast meg oppe paa One Tree Hill, med Rangitoto Island i bakgrunnen. Rangitoto bestemte seg plutselig for aa dukke opp ute i bukta for en 600 aar siden, til stor forskrekkelse for de som bodde i omraadet paa den tida. Dette var foer Europeerne "oppdaga" denne kanten av kloden, for det var ca 250 aar siden.
Utsikt fra busstoppen min nede i byen. Kanskje ikke fineste stedet? Mener faktisk at dette maa vaere en av de tryggeste busstoppene i byen, for paa kveldstid har de to store utkastere utafor doera...
Utsikt nordover fra en eller anna vulkan. Rangitoto i bakgrunnen, den delen som stikker ut fra venstre er Devonport, en del av North Shore, med fjellene Mt Victoria og North Head.
Utsikt over downtown Auckland med et tre i vegen (er ikke saa god til aa ta bilder, ok?).
Vertsfaren min og ei ku. I flere av parkene rundt omkring i Auckland er det kyr og sauer som gaar rundt i store inngjerdinger.
Downtown Auckland sett gjennom bussvindu paa veg over Harbour Bridge.
Mt Eden Village, sentrum i forstaden jeg bor i, med vulkanen Mt Eden i bakgrunnen. Mt Eden er den hoeyeste vulkanske kjegla i Auckland, og forstaden er en av de eldste delene av byen.
Utsikt fra One Tree Hill i retning Mt Eden (den store groenne klumpen). Jeg bor et stykke til venstre for fjellet.