fredag, november 03, 2006

A day in the life...

I kveld har jeg 9 uker og 1 1/2 doegn igjen i New Zealand. Litt under det, for flyet mitt gaar en soendags morgen. 9 uker er ikke lenge. Dt er skummelt aa tenke paa, for det er den siste 1 1/2 maaneden at jeg virkelig har hatt foelelsen av aa hoere til her nede. Det er naa det gaar mot sommer, og mot ferie, og det er en fryd bare aa vaere til. Auckland oser av liv, asfalten er varm, jeg loeper turer med hunden barfot og kjenner varmen under foettene. Solkremen har kommet fram paa hylla paa kjoekkenet, jeg er lyserosa i ansiktet, det er glovarmt i sola, selv om det er knappe 16 grader og man fryser i skyggene. Alle doerene og vinduene er vidaapne, hagen er en forlengelse av huset, med groent gulv som kiler mot ansiktet hvis man legger seg ned. Hele Auckland blomstrer i stadig nye, stoerre og mer omfangsrike groennfarger. Jeg elsker aa gaa barfoett. =)

Skolen er noe stort tull for tida. Vi har bare 8 dager igjen av skolen, og saa har jeg ferie, og de andre har "exam leave". Har vaert ganske avslappa i det siste naar det angaar skolearbeid, for aa si det saann... I dag hadde jeg alle 7 fagene mine paa skolen, for fredager er rare dager (ellers i uka har vi bare 5 timer hver dag). Begynte med tysk, som er helt greit, for jeg vet at jeg har godt av det for seinere bruk. Fikk tilbake noen stiler vi hadde skrevet og fikk stor forelesning om australsk utenlandskpolitikk paa ei blanding av tysk og engelsk. Tysklaereren min er veldig koselig, men litt rotete av seg, og veldig interessert i sosiale problemer. Saa var det matte, og matte er... vel, slik som det alltid er her nede. Vi jobber ihvertfall, og skribleriene bruker som oftest aa se ganske intellekutelle ut. Tredje time var engelsk, saa der gikk jeg til engelsklaereren min og sa at jeg ikke kom til time i dag heller. Hun er veldig grei, vet jeg hater faget, saa hun krysser meg av paa klasselista mens hun smiler og ber meg lese noen dikt, saann for syns skyld. Videre hadde vi interval, dagens foerste pause, der vi satt paa gresset ute i sola og spiste matpakkene vaare. Saa hadde jeg fritimen min, og videre en fritime til. Tilbrakte mesteparten av tida ute i sola, men gikk en tur ned til butikksenteret og kjoepte meg en shorts, for det trenger jeg desperat her nede, og jeg har aldri hatt en shorts foer. Etter det var det lunsjpause paa 50 min. Vi oevde til assembly siste skoledag, for vi er delt inn i grupper som skal framfoere forskjellige danser. Videre var det kjemi, der vi vaska fancy utstyr som vi skal ha praktisk proeve i paa mandag. Laereren vaar loep rundt og ropte til oss hvor mye de forskjellige delene kosta, noe som neppe kan hjelpe paa antall knuste artikler. Siste time var musikk, der vi igjen proevde aa analysere "Zadok the Priest" av Handel (vet han ikke heter det, men har ikke slike fancy toeddler her), for den skal det skrives stil om til eksamen.

Ettermiddagen var ikke saa veldig begivenhetsrik. Jeg gikk hjem, tok meg en loepetur, oevde litt. Mum og dad hadde dratt til Napier (en by paa oestkysten av Nordoeya) paa formiddagen, og hadde lagt igjen to ferske broed (som er ganske uvanlig her i toastland) og ei kurv med jordbaer "for you to enjoy". Har ogsaa drevet litt febrilsk meldingssending til diverse andre AFSere for aa finne meg en plass aa overnatte loerdag kveld, for skal paa en fest et anna sted i byen, og har ikke den fjerneste mulighet for aa komme meg hjem. Sitter fremdeles oppe, men begynner aa bli skikkelig troett naa...